دانش آموز نمونه كسی است كه با دقت مطالب را یاد بگیرد و حرمت معلم را حفظ كند و نكات زیر را كه در احادیث بدانها اشاره شده، رعایت كند.

شخصی نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله آمد و عرض كرد: علم چه حقی دارد؟ ما حقّ العلم؟ آن حضرت فرمود:

1. سكوت و توجه داشتن: ألانصات له.

2. خوب به درس گوش كند: ألاستماع له2.

3. دانش را خوب به دل بسپارد و كاملاً آن را فرا بگیرد: الحفظ له.

4. به علمی كه آموخت، عمل كند: العمل به.

5. علمی را كه آموخته به دیگران هم بیاموزد: نشره1.

6. استاد را تكریم و احترام نماید. امام سجاد علیهالسلام فرمود: التعظیم له.

7. حرمت كلاس درس را نگه دارد: و التوفیر لمجلسه.

8. در كلاس رو به استاد بنشیند و خوب گوش دهد: حسن الاستماع إلیه و الإقبال علیه.

9. صدایش را از صدای استاد بلندتر نكند و داد نزند: لاترفع علیه صوتك.

10. در سخن گفتن بر استاد پیشی نگیرد: لاتجیب احداً یسئله عن شئ.

11. در كلاس با كسی حرف نزند: و لاتحدث فی مجلسه أحداً.

12. نزد استاد از كسی بدگویی نكند: ولاتغتاب عنده احداً .

13. اگر كسی از استاد بدگویی كرد، از استاد دفاع كند: و أن تدفع عنه إذا ذكر عندك بسوء.

14. ایرادها و اشكالهای معلم را بپوشاند: و تستر عیوبه (آبروداری كند).

15. صفات خوب معلم را برای دیگران بیان كند: و تظهر مناقبه.

16. با دشمنان معلم دوست نشود و با دوستانش دشمنی نكند: و لاتجالس له عدوّاً ... .

17. در حضور معلم با كسی در گوشی حرف نزند(پچپچ نكند): ولا تسار فی مجلسه.

18. در برابر معلم و استاد كاملاً كوچك و متواضع باشد.

19. در برابر معلم با دست به كسی اشاره نكند: و لاتشیر عنده بیدك2.

20. بر خلاف نظر استاد از كسی مطلبی نقل نكند.

21. اگر كلاس طولانی شد، اظهار خستگی نكند.

22. خدمتگزار استاد باشد: إذا رایت عالماً فكن له خادماً.

23. به علم و كتاب درس احترام بگذارد: من وقر عالماً فقد وقر ربّه3.

24. دانش و معلومات خود را زیاد نداند: و لایستكثر ما علم4.

25. درسها را زیاد تكرار كند تا از یاد نبرد: لافقه لمن لا یدیم الدرس5.

26. برای یادگیری وقت كافی بگذارد. حضرت خضر به حضرت موسی علیهالسلام فرمود: تفرغ للعلم إن كنت تریده فإنّما العلم لمن تفرغ له6؛ اگر طالب علم هستی برای یادگیری آن وقت بگذار.

27. از كتابها حفاظت كند و به كتاب احترام بگذارد.

28. در كلاس درس با وضو و طهارت باشد.

29. قصدش از یادگیری عالم شدن و خدمت كردن باشد و نه شغلی دست و پا كردن.

30. و بالاخره انگیزه او برای آموختن، ارزش علم باشد و نه مدرك و فخر و مباهات كردن. اگر دانشآموزی امتیازات فوق را كسب كرد، او دانش آموزی موفق و نمونه است كه ایندهای روشن در پیش روی او است.